clickkey (clickkey) wrote,
clickkey
clickkey

Tourists in Poland. Туристы в Польше.

Coraz więcej turystów w Polsce.

2011-03-03 16:40


12,5 mln turystów odwiedziło Polskę w zeszłym roku. Najwięcej (bo o jedną czwartą) przybyło nam turystów z Rosji. Niepokojący jest za to odpływ Niemców. - W związku z sytuacją w Afryce życie zmusi ich do przybycia nad Bałtyk - mówi wiceprezes Instytutu Turystyki Krzysztof Łopaciński
Choć woda w polskim morzu nie może się równać z lazurem Morza Śródziemnego, a krajobrazy ustępują górzystej Szwajcarii, to po trzech latach spadków w końcu zwiększyła się liczba turystów odwiedzających Polskę. W ubiegłym roku odwiedziło nas 5 proc. turystów więcej niż w 2009 r. Ale branża nie może świętować sukcesów, bo w latach '90 przyjeżdżało do nas nawet 20 mln turystów rocznie.

Do Polski przyjeżdżają głównie Niemcy. W zeszłym roku było ich 4,5 mln. Na drugim miejscu są Ukraińcy (1,35 mln) i Białorusini (970 tys.). Największy wzrost turystów zanotowano z Rosji. Przyjechało do nas 400 tys. Rosjan, czyli 25 proc. więcej niż rok wcześniej. - To i tak niewiele w porównaniu z czasem sprzed wejścia Polski do strefy Schengen, kiedy osoby zza wschodniej granicy nie potrzebowały wiz. Jednak analizując strukturę wydatków, można powiedzieć, że nie przyjeżdżają tutaj biedni Rosjanie - mówi Krzysztof Łopaciński, wiceprezes Instytutu Turystyki .

To, co niepokoi Instytut, to mniejsza liczba odwiedzających nas Niemców, którzy są głównym motorem naszej branży turystycznej. - Choć spadek wyniósł tylko 1 proc., to martwi mnie stagnacja na rynku niemieckim. Być może w związku z sytuacją w Afryce życie zmusi ich do wyboru plaż nad Bałtykiem? - zastanawia się Łopaciński. Turystów niemieckich mogą kusić też ceny. Jak policzył Eurostat, w Polsce Niemiec za posiłki i napoje zapłaci połowę tego co u siebie, a noclegi są o jedną trzecią tańsze. Żeby rozruszać rynek niemiecki, Polska została partnerem zaczynających się w przyszłym tygodniu Międzynarodowych Targów Turystycznych ITB w Berlinie. Oprócz tego w kilku punktach miasta - w tym w polskiej ambasadzie przy Unter den Linden - rozwieszono wielkie plakaty reklamujące Polskę. W sumie kampania "Move Your Imagination" warta będzie 12 mln euro.

O tym, że kampania się opłaca, może świadczyć wzrost liczby turystów z USA o 12 proc. Od trzech lat w telewizji CNN Polska wykupuje reklamy zachęcające do wizyty. Na ile kampania pomogła? - Wieksza liczba amerykańskich turystów jest wymierna, trudno jednak jednoznacznie stwierdzić w jakim stopniu wpłynęła na ten wzrost kampania wizerunkowa w CNN. Jednak zawsze jeśli się w coś angażujemy to z myślą, że to przyniesie skutek - mówi Katarzyna Draba, rzeczniczka Polskiej Organizacji Turystycznej, która współorganizowała kampanię. W zeszłym roku odwiedziło nas 240 tys. Amerykanów.

W sumie 2009 r. turyści zostawili w Polsce 5,2 mld dol. Rok ubiegły był prawdopodobnie jeszcze lepszy, jednak dokładne dane będę znane za kilka tygodni.

Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz –
http://wyborcza.biz/biznes/0,0.html
© Agora SA
Subscribe

Comments for this post were disabled by the author