clickkey (clickkey) wrote,
clickkey
clickkey

Амерыканский автопром извлекает пользу из проблем Японии

Amerykańska motoryzacja zyskała na problemach Japonii

...

qub 2011-07-06, ostatnia aktualizacja 2011-07-06 09:05:41.0

Koncerny samochodowe z USA biją rekordy sprzedaży na własnym rynku, bo ich rywale z Japonii borykają się jeszcze z problemami po marcowym trzęsieniu ziemi i tsunami.

W czerwcu Amerykanie kupili 1,1 mln nowych aut, o 7 proc. więcej niż rok wcześniej - ogłosiła firma doradcza AutoData. Największymi sukcesami mogą się pochwalić koncerny motoryzacyjne z USA. General Motors zwiększył w czerwcu sprzedaż o 10 proc., licząc rok do roku, Ford o 14 proc., a Chrysler aż o 30 proc. Dla tej ostatniej firmy czerwiec był najlepszym miesiącem sprzedaży od czterech lat.

W sumie ponad 50 proc. aut kupionych przez Amerykanów w zeszłym miesiącu pochodziło z fabryk tych trzech rodzimych koncernów. To najlepszy wynik amerykańskiej branży samochodowej od września 2008 r., kiedy rozpętał się kryzys finansowy na świecie.

Koncerny samochodowe z Detroit, stolicy amerykańskiego przemysłu samochodowego, ruszyły do ofensywy rynkowej, bo żywioły podcięły skrzydła ich największym rywalom z Japonii. W marcu rekordowo silne trzęsienie ziemi, a potem tsunami, spustoszyło północno-wschodnią część Japonii, niszcząc dziesiątki zakładów kooperantów firm samochodowych. Po tej klęsce żywiołowej jeszcze w maju japońskim koncernom samochodowym brakowało części do produkcji i musiały ją ograniczać.

W czerwcu Toyota i Honda, dwaj najwięksi producenci aut z Japonii, zanotowały spadek sprzedaży w USA po 21 proc. - Dla obu koncernów ten czerwiec był najgorszy od 1997 r. - oceniła Jessica Caldwell z firmy doradczej Edmunds.com cytowana przez agencję AFP.

- Nasze zapasy samochodów zmalały o 40 proc. Trudno sprzedawać auta, kiedy ich brakuje - powiedział na konferencji prasowej Don Esmond z Toyota Motor Sales USA.

Japończycy przekonują, że najgorsze za nimi. - Jesteśmy już na drodze wyjścia z kryzysu - powiedział Michiro Saito, szef Japońskiego Stowarzyszenia Dilerów Samochodowych JADA. W czerwcu Japończycy kupili o 23 proc. aut mniej niż przed rokiem, ale w maju ten spadek wynosił ponad 30 proc. i był to najgorszy miesiąc na japońskim rynku motoryzacyjnym od 1968 r. Powoli rośnie też produkcja aut japońskich koncernów. W maju Toyota i Honda wyprodukowały o połowę aut mniej niż przed rokiem, ale w kwietniu spadek produkcji tych koncernów wynosił aż 80 proc., licząc rok do roku. Toyota zapowiedziała też, że w czerwcu już bez przerw będą pracować fabryki tego koncernu w Japonii i Europie, a w USA przywrócono pełną produkcję większości modeli aut. Najlepiej z japońskich firm radzi sobie Nissan, który już w maju wyprodukował w swoich zakładach na całym świecie o 20 proc. aut więcej niż przed rokiem. W czerwcu Nissan zwiększył także sprzedaż w USA - jako jedyny z japońskich koncernów.

Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz - http://wyborcza.biz/biznes/0,0.html © Agora SA

Subscribe

Comments for this post were disabled by the author