clickkey (clickkey) wrote,
clickkey
clickkey

Nowy polski samolot bezzałogowy





Wykorzystywany już przez polskie wojsko bezzałogowy samolot szpiegowski FlyEye wkrótce może trafić na cywilny rynek. Producent, gliwicka spółka Flytronic, rozpoczęła testy i liczy, że maszynę kupią u niej policja czy straż pożarna, a później także prywatne firmy.

W zeszłym tygodniu odbył się pierwszy lot maszyny w cywilnej, w specjalnie wydzielonej strefie powietrznej, w obecności jednostek ratownictwa z Gliwic. Zadaniem wyposażonego w głowicę obserwacyjną samolotu było monitorowanie ruchu na czterokilometrowym odcinku autostrady A4. Samolot wystartował automatycznie, nadleciał nad wskazany odcinek drogi, a po wykonaniu misji przeprowadził procedurę automatycznego lądowania.

Platforma FlyEye ma 4 metry rozpiętości, waży około 10 kg i może latać 2-3 godziny, wysyłając nieustannie rejestrowany obraz do centrum dowodzenia. Samolot wyposażony jest w stabilizowaną głowicę, wewnątrz której znajduje się kamera światła dziennego i kamera termowizyjna. Pierwsza z nich pozwala na obserwację obiektu wielkości samochodu z odległości nawet 4 km. Druga umożliwia prowadzenie działań w całkowitych ciemnościach. Samolot może operować w promieniu 30 km.

Nie wiadomo, ile będzie kosztowała taka maszyna. „Cena wersji wojskowej to tajemnica, wycena wersji cywilnej zostanie wykonana po zbadaniu potrzeb rynku. Pracujemy nad ofertą” - odpowiedział Przemysław Tomków z firmy Flytronic. (PAP)


WB Electronics FlyEye
Dane podstawowe
Państwo Polska
ProducentWB Electronics
TypUAV
Konstrukcjakompozytowa
Załoga0
Dane techniczne
Napęd1 x silnik elektryczny
Wymiary
Rozpiętość3,9 m
Masa
Startowa11 kg
Osiągi
Prędkość maks.170 km/h
Pułap6000 m n.p.m.
Zasięg300 km (przy przemieszczającej się stacji naziemnej)
Długotrwałość lotu2 - 4 h
Doskonałość max.20 (po odrzuceniu ładunku użytecznego)
Dane operacyjne
Użytkownicy
Polska

WB Electronics FlyEye – bezzałogowy statek latający (UAV – Unmanned Aerial Vehicle) opracowany przez polską firmę WB Electronics przeznaczony do bliskiego rozpoznania.

FlyEye jest w całości polskim mini BSL skonstruowanym przez inżynierów należącej do WB Electronics gliwickiej spółki Flytronic. Po raz pierwszy publicznie aparat został zaprezentowany 14 czerwca 2010 roku na Eurosatory w Paryżu. W październiku 2010 roku Jednostka Wsparcia Dowodzenia i Zabezpieczenia Wojsk Specjalnych ogłosiła przetarg na dostawę dwóch zestawów bezzałogowych samolotów latających. Przetarg wygrał produkt WB Electronics, który 10 grudnia tego samego roku zaprezentował nieco zmodernizowaną względem pierwotnego projektu wersję FlyEye (zmieniono między innymi kształt usterzenia zastępując klasyczny układ, układem w kształcie litery T, modyfikacji uległ kształt skrzydeł, zwiększono ich powierzchnie i cięciwę). FlyEye będzie kolejnym po Aeronautics Orbiter, Aeronautics Aerostar i Boeingiem ScanEagle bezzałogowym aparatem na wyposażeniu SZ RP. W odróżnieniu od wszystkich pozostałych jest to projekt polski. Na początku października 2010 roku aparat został wykorzystany do poszukiwań zaginionego dziecka w rejonie Augustowa.

FlyEye jest kompozytowym, wolnonośnym górnopłatem. Aparat startuje z ręki, nie wymaga żadnych dodatkowych urządzeń wspomagających start. Dzięki stromotorowemu startowi konstrukcja może być wyrzucana w powietrze z bardzo małych, ograniczonych powierzchni, terenów zurbanizowanych, leśnych polan. Z przodu samolotu znajduje się składane śmigło, dlatego głowica oraz ładunek użyteczny umieszczone są pod kadłubem w rejonie środka ciężkości. Lot aparatu może w całości być kontrolowany ręcznie ze stanowiska kontroli lub być w pełni autonomiczny, wykonywany według wcześniej zaprogramowanej trasy z możliwością jej ręcznego korygowania w trakcie lotu. Tuż przed lądowaniem podkadłubowa sekcja z głowicą obserwacyjną odrzucana jest kilkanaście metrów nad ziemią i bezpiecznie opada na spadochronie. Reszta aparatu ląduje samodzielnie ślizgiem w zadanym miejscu.

/Wikipedia/

Tags: broń, polska, samoloty
Subscribe

Comments for this post were disabled by the author