clickkey (clickkey) wrote,
clickkey
clickkey

SpinCar - polskie auto przyszłości




SpinCar - polskie auto przyszłości



9 sierpnia 2011
Onet.pl



SpinCar - projek: Bartosz Borowicz, Mateusz Przybysz




Polska  nie ma obecnie własnej marki masowo produkowanych
samochodów, ale staje się ojczyzną oryginalnych i niezwykle pomysłowych
projektów. Jednym z nich jest SpinCar - przyszłość miejskich ulic.

SpinCar to idea elektrycznych miejskich
pojazdów zbudowanych na podwoziu nowej generacji. Samochody te cechuje
niespotykana nigdy dotąd zwrotność: kierowca ma pełną swobodę poruszania
się od jazdy na wprost, przez dowolnie ciasne skręty, aż do obrotu w
miejscu.
Okrągłe nadwozie umożliwia obrócenie SpinCara w każdym miejscu, w które
wjechał. Manewr cofania i zawracania można dzięki temu zastąpić obrotem i
jazdą do przodu. Obrót po zaparkowaniu zapewnia też najdogodniejszy
dostęp do drzwi lub bagażnika. A to tylko początek długiej listy nowych
możliwości, jakie oferuje poruszanie się tym pojazdem.
Tak niezwykła zwrotność została uzyskana poprzez inne, niż znane
obecnie, rozmieszczenie kół. Dwa koła kierowane umieszczone są w połowie
szerokości SpinCara, po jednym - z przodu i z tyłu. Dwa koła
niekierowane umieszczone są w połowie jego długości, po obu stronach
pojazdu. Jest to więc podwozie trójśladowe.
Trzeba podkreślić, że tylko geometria podwozia typu SpinCar pozwala na
zbudowanie w pełni mechanicznego układu kierowniczego. A to jest
warunkiem dopuszczenia pojazdu do ruchu.


Prototypy obracających się w miejscu samochodów
klasycznych mają wszystkie koła skrętne. Koła ustawiane elektrycznymi
silnikami, przez system komputerowy. Co więcej - zbudowanie SpinCara nie
wymaga zastosowania innych podzespołów niż wykorzystywane we
współczesnych samochodach.
Koncepcja pojazdów SpinCar jest od początku opracowana z myślą o
potrzebach mieszkańców miast. Stanowi odpowiedź na wyzwania, jakie
niesie coraz silniejsza urbanizacja i starzenie się społeczeństw.
Problemy przemieszczania się, zapewnienia płynności ruchu, wykorzystania
miejskiej przestrzeni, stają się coraz bardziej palące. Nieosiągalne
dotąd możliwości manewrowe SpinCarów podnoszą na nowy poziom ekonomikę
wykorzystania przestrzeni w mieście. Wszystko to mieści się w szeroko
rozumianym pojęciu ekologii miasta.
Każdy posiadacz SpinCara natychmiast odczuje korzyści indywidualne:
- łatwe manewrowanie bez konieczności obracania głowy do tyłu (np.
włączanie się do ruchu zawsze przodem, zastąpienie cofania czy
zawracania „na trzy” obrotem i jazdą do przodu),
- możliwość zaparkowania na bardzo małej powierzchni bez zostawiania miejsca na otwarcie drzwi,
- uniknięcie wysiadania wprost przed jadące pojazdy dzięki możliwości obrócenia się drzwiami w kierunku chodnika.

A po przekroczeniu pewnej „masy krytycznej” liczby SpinCarów w mieście:
- podczas jednego cyklu świetlnego przez skrzyżowanie przejedzie o 25% więcej SpinCarów niż zwykłych samochodów
- czekając na zielone światło SpinCary zajmą o 50% mniejszą powierzchnię
- parkingi dla SpinCarów zmieszczą aż 2,5 raza więcej samochodów na tej samej powierzchni
- elektryczny napęd radykalnie ograniczy w mieście emisję szkodliwych substancji i hałasu.
Powyższe korzyści doskonale wpisują się w koncepcję „smart city”, czyli
„inteligentnego miasta”, której ważnym elementem jest zrównoważony
rozwój oraz optymalne zarządzanie transportem. Elektryczny SpinCar
wpisuje się także w inne koncepcje przyszłości – np.: dążenia do
„zerowej emisji spalin”. 

W zależności od wersji (obecnie jest opracowanych pięć), SpinCar może

odpowiadać na potrzeby różnych grup użytkowników. Przykładowo: SpinCar
Family to jedyny mikrosamochód rodzinny. Zabierze nie tylko dorosłych,
ale i dzieci. SpinCar Deliverer to jednoosobowy pojazd dostawczy,
mieszczący się i obracający w każdym zaułku szerszym niż 2 m. Może łatwo
poruszać się np. po wąskich uliczkach starych miast. Młodzieżowy
SpinCar Teen jest alternatywą dla poruszania się narażonymi na zjawiska
atmosferyczne i niebezpiecznymi jednośladami.
Zastosowanie podwozia typu SpinCar jest szczególnie korzystne dla
zbudowania samochodu, do którego wjeżdża się na wózku inwalidzkim i z
wózka się go prowadzi. Taki samochód jest od lat oczekiwany przez osoby
niepełnosprawne ruchowo. SpinCar NewLife mający w pełni płaską podłogę i
wyposażony w elektrycznie rozkładaną rampę wjazdową (sterowaną pilotem)
eliminuje tak bardzo uciążliwe przesiadanie się z wózka do samochodu,
demontowanie wózka na zewnątrz i przenoszenie go w częściach do wnętrza
pojazdu.

SpinCara można zawsze obrócić w kierunku optymalnym dla rozłożenia rampy
wjazdowej, więc każde, a nie tylko poszerzone, miejsce parkingowe jest
dostępne niepełnosprawnemu użytkownikowi. Bardzo istotne jest także to,
że cofanie - trudne i niebezpieczne dla osób z ograniczoną ruchomością
tułowia, nie jest potrzebne. Zawsze da się SpinCara obrócić i pojechać
przodem.


Więcej informacji i animacje ilustrujące możliwości SpinCarów dostępne są na stronie www.spincar.pl
Subscribe

Comments for this post were disabled by the author